TEST
Side A
1.Płyń pod prąd (
Kozakiewicz, Miller)[1,2]
2.Inna jest noc (
Kozakiewicz, Szop)[1,2]
3.Testament (
Kozakiewicz, Szop)[1,2,3]
4.Zguba (
Rajko, Olewicz )[1,2]
5.W pogoni dnia (
Rajko, Kłodzki)[1,2]
Side B
1.Gdy gaśnie w nas płomień (
Kozakiewicz,
  Logan, Horbaczewska)
[1,2]
2.Śnij o mnie (Kozakiewicz, Logan)[1,2]
3.Matylda (
Rajko, Szop)[1,2]
4.Licz na siebie sam (
Kozakiewicz, Miller )[1,2]
5.Droga przez sen (
Kozakiewicz, Dutkiewicz )[1,2]
6.Przygoda bez miłości (
Korzyński, Miller )[1,2,3]
Wojciech
Gąssowski - voc

Dariusz
Kozakiewicz - g

Tadeusz
Kłoczewiak - bg

Henryk 
Tomala - dr
LP  Pronit SX 1082 / rok 1974
margines
Lekcja 44
Temat:
 
EP
Użycie sformułowania "pierwszy zespół hard rock'owy w Polsce", w przypadku omawianej tu grupy, nie podlega najmniejszej 
dyskusji. Jest jednocześnie potwierdzeniem ubogiego zaplecza muzyki rockowej w Polsce w tamtych latach. Bo gdy spojrzymy 
na datę wydania tego wspaniałego albumu (1974) i sięgniemy dla porównania,  po wydawnictwa ówczesnego okresu z tak 
zwanego "świata", powyższy wniosek nasuwa się sam. Wpływ na to (
co podkreślam na mej stronie już po raz kolejny) miało wiele 
czynników. Jednym z istotniejszych, była ówczesna sytuacja społeczno-polityczna. Dziwi mnie do dziś nikłe zainteresowanie ze 
strony ówczesnej  publiczności gatunkiem muzyki, który obecnie (2003) jest gloryfikowany przez wielu słuchaczy, wbrew, 
czasami żenującemu poziomowi grup hard-heavy-itd-rockowych. Wprawdzie w wielu publikacjach podkreśla się również 
dominację muzyki disco (
dla nie wtajemniczonych, coś w rodzaju obecnej dance), moim skromnym zdaniem wpływ miało ... 
"z - genesis -owanie" promowanej muzyki (
przy całym moim szacunku dla twórczości tej grupy) w Polsce w "niszowej trójce" 
(
przy całym szacunku do tego co zrobiła). A może jest to odwieczny problem ogólnej natury w naszym kraju. Albo "wspaniały" 
dramat, albo komedia  z  z a ł o ż e n i a "beznadziejna, prosta, banalna" itp. Chyba jednak odbiegłem za daleko od 
podstawowego tematu. Powróćmy więc do Testu. Lekcja jest lekcją i nie powinna nadmiernie odbiegać od ogólnie przyjętego 
standardu. Twórczość grupy Test można podzielić na dwa okresy. Pierwszy trwający od momentu powstania grupy, a było to 
wiosną 1971 roku, do wiosny 1972. Wtedy to, po kilku zmianach personalnych zespół wzbogaca się o nowego gitarzystę 
Dariusza Kozakiewicza i zmienia radykalnie styl wykonywanej muzyki. Za koniec działalności zespołu należy przyjąć jesień 
1976 roku, kiedy to Test zagrał ostatni koncert w "Stodole"(Warszawa). Założycielami Testu byli członkowie grupy ABC: 

                                                                               Mikołajczyk Andrzej - p, org 
                                                                  (ex-ABC, Polanie, Drumlersi,Tarpany, My)
                                                                           
 Michalski Aleksander - ts, bs, fl 
                                                                   (ex-ABC, Drumlersi, Tapany, Bardowie)
                                                                               
Gąssowski Wojciech - voc 
                                                    (ex-ABC, Polanie,Tajfuny, Chochoły, Czerwono-Czarni)
Zespół uzpełnili:                                     
                                                                                  
Tomasz Dziubiński - g 
                      (ex-Wandepol, Kanon Rytm, Badowie, Tarpany, My, Polne Kwiaty, Trubadurzy, Rock-Hall)
                                                                               
Bogdan Gorbaczyński - bg 
                                                                                  (ex-Pięciu, Dzikusy)
                                                                                  
Ryszard Gromek - dr 
                                                            (ex-Wiatrki, Bizony, Kwartet Warszawski)

W tym sładzie grupa wykonuje pierwsze koncerty (debiut w "Stodole") i nagrywa pierwsze piosenki. Ten okres działalności 
grupy zdominowany repertuarem w stylu pop, przynosi wielkie przeboje-"
Antonina"[3] i "Do zobaczenia"[3]. Płytowy dorobek 
grupy był raczej skromny. Oprócz pięciu pocztówek dżwiękowych wydanych przez Ruch ("
Sam sobie żeglarzem" [2,3],
"
Antonina"[3], "Pójdę z tobą w świat daleki"[3], "Do zobaczenia"[3], "Masz wszysko to, co trzeba mieć"), Polskie Nagrania 
"uraczyły" nas jedym singlem (SP-417 Muza,1971 "
Sam sobie żeglarzem/Do zobaczenia"[2,3]) oraz tzw."czwórką" na której 
znalazły się prawie wszytkie wyżej wymienione piosenki (N--0679, Pronit, 1971).
EP
Pragnę jednak zwrócić uwagę na jedną z piosenek, która odbiegała znacznie od pozostałego repertuaru. Mam na myśli "Sam 
sobie żeglarzem"
. Nie jest to utwór hard-rock'owy. Nie jest też zwykłą, prostą piosenką, charakterystyczną dla pierwszego 
okresu twórczości zespołu.  Jest ona dowodem że wśród muzyków pojawiła się chęć grania muzyki bardziej skomplikowanej 
(
proponuję porównć ją do nagranej póżniej "Livin' in sin"[1,2]). Początek 1972 roku przynosi znaczne zmiany w karierze grupy. 
Od zespołu odchodzi T.Dziubiński. Jego miejsce zajmuje: 
Dariusz Kozakiewicz-g (ex-Breakout, Pięciu, Fatum). PSJ  (Polskie 
Stowarzyszenie Jazzowe) staje się opiekunem grupy. W maju 1972 roku zespół nagrywa (na własny koszt!) "
Smoke on the 
water
"[1,2] - z rep.Deep Purple, "Livin' in sin"[1,2] - z rep.Skin Alley oraz "Shall be released". Dwa pierwsze utwory wchodzą 
na Listę Przebojów Rozgłośni Harcerskiej. W tym samym czasie (1972) nagrane zostają  kolejne utwory, tym razem 
kompozycje członków zespołu:"
Żółw na Galapagos"[1,2], "Świat jaki jest"[2,3](z wstępem na gitarze w stylu C.Santany; 
wydany na pocztówce dżwiękowej przez Ruch), "
Na twojej dłoni", "Wybij sobie z głowy"[1,2](aranżacyjnie bardzo podobny do
zinterpretowanego przez grupę utworu  Smoke on the water; utwór wydany przez Ruch na pocztówce dżwiękowej), "
Po 
horyzontu 
kres"[1,2] (wspaniały blues-rock). W tym czasie grupa koncertuje, bierze udział  w sztuce "Dziś straszy", wspomaga 
Halinę Frąckowiak (LP"Idę"). Jednocześnie w zespole dochodzi do ciągłych zmian personalnych. Trzon zespołu stanowli 
Gąssowski i  Kozakiewicz. Pod koniec 1973 roku ustala się skład z:
                                                                               Tadeuszem Kłoczewiakiem - bg 
                                              (ex-zesp.Stana Borysa, Daniela, Jej Gitarzyści, Portrty, Klub Pickwicka)
                                                                                                     i 
                                                                                    Henrykiem Tomalą - dr 
                                                                                    (ex-Sygnały, Grupa 74)
To właśnie Ci muzycy nagrywają (kwiecień 1974) ten wspaniały longplay, który być może z powodów o których pisałem na 
początku strony, przechodzi bez większego echa. Na tle wspaniale grającej sekcji rytmicznej, dominująca (ale nie doprzesady) 
"ostra" gitara Kozakiewcza i przenikliwy głos Gąssowskiego. Gdy skupimy się na fragmentach instrumentalnych 
poszczególnych utworów, zachwyca nas technika, umiar i swoboda gry Kozakiewcza. Pełna "odnośników" do gry "wielkich" 
(Henrix'a,Page'a, Clapton'a). Choć również pełna ... jego. Bo czy możliwe jest zagranie tak przejmującej solówki jak w utworze 
"
Testament", będąc jedynie odtwórcą "majors" ?  To co z tego że jest ... ckliwa ! Czy to co Allman i Clapton zagrali w "Layla"
nie jest ckliwe ?! Tym którym  taki styl nie odpowiada proponuję przysłuchać się gitarowym dokonaniom w "
Gdy gaśnie w nas 
płomień
" czy " W pogoni dnia". Temu ostatniemu utworowi dodaje drobnego "smaczku", ciche nucenie w tle przez jedngo z 
muzyków. Nie mogę pominąć tu również udziału Krzysztofa Sadowskiego, który "okrasił" niektóre utwory swą wspaniałą grą 
na orgnach Hammond'a. Najbardziej znanym utworem z płyty jest "
Przygoda bez miłości" (muzycznie,  najbliższa dokonaniom 
Status Quo). Na zakończenie, by podsumować działalność Testu, posłużę się fragmentem tekstu pierwszej piosenki z longplay'a
 -
"Płyń po prąd":
                                                                                                   Żle jest
                                                                                      Tym co płyną pod prąd  
                                                                                             Z prądem lżej.
                                                                                                  Żle jest  
                                                                                      Tym co płyną pod prąd                                                                                      
                                                                                              Lecz Ty, płyń.
Zadanie domowe
By tradycji szkolnej stało się zadość, propnuję by każdy z czytelników tej strony, miał za  zadanie domowe wysłuchać dokonań 
grupy Test. Jako że nie każdy dysponuje gramofonem a i płyty winylowe są trudno dostępne, uważam że najłatwiej będzie to 
Wam zrobić korzystając z wydań kompaktowych. A oto one (cyfry umieszczone w nawiasach przy poszczególnych utworach 
informują, na której z płyt CD, znajduje się dana kompozycja):
CD2
CD3
CD1
1.
2.
3.
PN Muza PNCD 184 
1992r.
Pomaton EMI 
74352556229/ 2000r.
Pomaton EMI 
724349977228/ 2000r.
Zaznaczam że ocen z zdania domowego nie wystawiam !
Życzę miłych chwil z Testem !
MENU
LINKI